Podcast med Freddy Sobin: e-handelns fyra utvecklingsvågor

DIBS-Podden har besök av Freddy Sobin, VD och koncernchef på Consortio Fashion Group. Hör hur Freddy hamnade inom e-handel och vilka som är hans viktigaste lärdomar hittills med erfarenheter från bland annat Cellbes, Bubbleroom och Tretti.se.

Vi pratar om e-handelns fyra utvecklingsvågor (läs mer om dem längre ner). Vi diskuterar spelare som Zalando och Amazon, logistikutmaningar, Svensk Digital Handel och ett par av Freddys mest lärorika misstag.

Vi pratar också om vikten av att förstå sin kund – och hur lätt det är att göra misstaget att fatta beslut utifrån vad man själv gillar istället för att lita på data och utgå ifrån sitt viktigaste kundsegment.

Om du undrar vad som menas med e-handelns utvecklingsvågor kommer en liten sammanfattning nedan utifrån intervjun med Freddy,

E-handelns fyra utvecklingsvågor

Första vågen handlade framförallt om IT och driven från handlarens perspektiv, men kunderna fanns inte där ännu. Andra vågen handlade framförallt om pris och hur nätet blev en kanal för att kunna göra billiga klipp. I den tredje vågen är det istället service som står i fokus – att bredda e-handeln från att handla om låga priser till att erbjuda en bra upplevelse för kungen.

Finns det då en fjärde våg? Freddy siar om att det mobila kommer skalas ytterligare i och med at kunderna nu ser mobilen som ett naturligt verktyg för att leta och köpa varor. Därtill måste e-handeln hitta vägar att erbjuda kunderna en upplevelse för att kunna konkurrera med de fysiska butikerna, som fortfarande står för den absolut största andelen av den totala omsättningen.

Allt handlar dock inte om att konkurrera med fysiska butiker. Framåt tror Freddy starkt på att jobba med att hitta sätt att binda samman de olika kanalerna och erbjuda kunderna en sammansatt upplevelse oavsett i vilken kanal de handlar.

 Podcasten är 35 minuter kort och perfekt för dig som vill lyssna på tåget, i bilen eller när du ute på språng.

 

Henrik Hansen

Henrik Hansen

Henrik Hansen jobbade tidigare som försäljningschef på DIBS (numera Nets) och jobbar nu på Makesyoulocal.

Följ Henrik Hansen på

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.