Så fungerar dropshipping för Sverige

Dropshipping är en affärsmodell som möjliggör att entreprenörer och e-handlare kan testa försäljningen av produkter till låg risk och med ett litet startkapital. Återförsäljare som tillämpar dropshipping behöver inte ansvara för vare sig inköp eller logistik. Enkelheten med dropshipping innebär att det endast krävs en webbutik för att börja sälja varor på nätet.

Men hur gör man för att lyckas med dropshipping i Sverige? I det här inlägget går jag igenom hur dropshipping fungerar och alternativ som finns på den svenska marknaden för den som vill testa dropshipping.

Det här är ett gästinlägg författat av Jacob Bartoletti som driver bloggen skapawebbkraft.se. Besök gärna bloggen för att del av fler tips relaterade till hur man gör för att starta en webshop för dropshipping

Vad innebär dropshipping?

Dropshipping innebär att ett e-handelsföretag och en leverantör ingår ett samarbete där leverantören övertar ansvaret för logistikflödet. E-handelsföretaget ansvarar då endast för att marknadsföra och sälja överenskomna produkter från leverantören (“dropshipper”). När en produkt sålts i återförsäljarens webbutik skickas ordern vidare till leverantören som ansvarar för att verkställa leveransen av de beställda produkterna till kunden.

Så här ser processen ut:

  1. E-handelsföretag och leverantör ingår ett samarbete där leverantören förbinder sig att leverera direkt till e-handelsföretagets kunder. (Detta sker vanligen via en marknadsplats som båda parter är anslutna till. Mer om det nedan.)
  2. E-handelsföretaget ansvarar för att marknadsföra och sälja överenskomna artiklar ur leverantörens sortiment.
  3. När en kund lägger en beställning i e-handelsföretagets webbutik, väljer de betalningssätt och och genomför köpet på vanligt vis. En order genereras och skickas vidare till leverantören.
  4. Efter genomförd betalning erhåller e-handelsföretaget en del av förtjänsten. (Vanligen utpris mot kund minus leverantörens pris. I vissa fall förekommer även provisionsbaserade modeller för utbetalningar.)
  5. Leverantören får betalt och levererar beställda artiklar till kunden. 

skapawebbkradt bild 1

Några av de främsta fördelarna med dropshipping för e-handelsföretag är:

  • Låga inträdesbarriärer: Eftersom att kostnader för inköp, lagerhållning och indirekta administrationskostnader helt eller delvis försvinner, lämpar sig dropshipping för den som vill sälja på nätet med ett litet startkapital.
  • Strategiskt: Det är vanligt förekommande att e-handelsföretag tillämpar dropshipping som en del av produktlivscykeln. På så vis kan produkterna testas på en marknad innan beslut fattas om inköp eller produktion för en viss typ av produkt. Genom att tillämpa dropshipping kan företag få en mer realistisk bild av förväntade försäljningsvolymer innan större volymer anförskaffas.
  • Effektivt och dynamiskt: Företag som tillämpar dropshipping behöver endast fokusera på marknadsföring och försäljning. Affärsmodellen innebär att nya produkter snabbt kan fasas in eller bytas ut mot produkter som säljer dåligt. Dropshipping är en dynamisk affärsmodell och kan med fördel tillämpas för exempelvis trendkänsliga produkter och marknader. 
  • Låg risk: Dropshipping kännetecknas vanligen av låga inträdesbarriärer. E-handelsföretag kan om nödvändigt till en låg kostnad, snabbt avveckla sin verksamhet.

skapawebbkradt bild 4

Nackdelar med dropshipping:

  • Svårt att vara unik: Dropshippers erbjuder vanligen samma produkter och villkor för alla återförsäljare på marknaden. Det kan därför vara svårt att hitta nischade produkter som sticker ut på marknaden. Dropshipping innebär även låga inträdesbarriärer vilket gör att produkter som säljer bra på en marknad snabbt kan introduceras av konkurrerande e-handelsföretag till motsvarande pris och villkor.
  • Begränsad kontroll: Med dropshipping har du små möjligheter att åtgärda eventuella brister i logistikkedjan. Om din leverantör missköter sitt åtagande vad det gäller exempelvis kvalitet, serviceåtaganden och leveranstider kan ditt varumärke skadas. 
  • Låga marginaler: Generellt sett anses dropshipping ge relativt låga marginaler per såld vara. Leverantörens pris är nämligen förhållandevis högt i jämförelse med inköpspris för motsvarande vara. Å andra sidan medför dropshipping mycket lägre logistik- och lagerhållningskostnader. Även övriga kringkostnader (administration, kundtjänst, reklamationsärenden etc.) är lägre än traditionell distanshandel vilket bör tas med i beräknandet. Dessutom är det vanligt att produkter som säljs via dropshipping är lågprissegmenterade produkter (tillverkade i Kina). Vilket kan ge goda marginaler vid försäljning på en köpstark marknad.  
  • Långa ledtider: Det finns än så länge relativt få svenska dropshippers. Dropshipping från exempelvis asiatiska leverantörer resulterar vanligen i långa leveranstider vilket kan vara en stor nackdel beroende på nisch och marknad.

Så testar du dropshipping på den svenska marknaden

Dropshipping har förekommit på den svenska marknaden relativt länge. Men för bara några år sedan var det endast väletablerade bolag med relativt stora försäljningsvolymer som kunde ingå exklusiva samarbeten med dropshippers.

Idag är dropshipping betydligt enklare att testa även för små och nystartade e-handelsföretag.  Ett förhållandevis enkelt sätt för den som vill testa dropshipping är via en marknadsplats där e-handelsföretag får tillgång till olika leverantörers sortiment via en plattform. 

Eftersom att ledtider, priser och övriga villkor redan är överenskomna i samband med att e-handelsföretag och leverantörer ansluter sig till plattformen, behövs inte tid ödslas på avtalsförhandlingar och liknande. Med en plattform för dropshipping kan du alltså komma igång med dropshipping förhållandevis snabbt. 

skapawebbkradt bild 2

De flesta plattformar på marknaden används på ungefär samma vis. Du registrerar dig som användare, därefter söker du upp de produkter du är intresserad av att sälja i plattformens databas. Några system är integrerade med vissa e-handelsplattformar vilket  gör det möjligt att importera produktinformation, direkt in i din webshop. Det går även att föra över bilder och produktinformation manuellt till webshoppen.

Det finns ett flertal internationellt väletablerade plattformar för dropshipping. För den som vill testa dropshipping på den svenska marknaden är det rekommenderat att välja en plattform som har europeiska leverantörer anslutna till tjänsten. På så vis kan du erbjuda dina kunder rimliga leveranstider. Några av de mest populära plattformarna för Sverige är: Oberlo, Bigbuy och Alidropship.

  1. Oberlo är en plattform som är utvecklad för Shopifys användare. Oberlo kan laddas ned och användas gratis (upp till 50 ordrar). I princip ger Oberlo användare möjlighet till dropshipping från leverantörer anslutna till AliExpress. Oberlo har dock även en del europeiska leverantörer anslutna till plattformen. En fördel med Oberlo är att produktinformation kan importeras från Oberlos plattform till din Shopifybutik. Du spar på så vis tid och kan snabbt byta ut artiklar du vill sälja mot nya.
  2. BigBuy erbjuder dropshipping från framförallt europeiska leverantörer. BigBuy har även utvecklat en applikation som är kompatibel med exempelvis WooCommerce och Shopify. En fördel med BigBuy är att du kan få dina produkter paketerade med ditt företags specifika emballage och logotyp. 
  3. Alidropship är en plattform som möjliggör dropshipping från leverantörer anslutna till AliExpress. Alidropship är kompatibel med ett flertal e-handelsplattformar, dessutom har AliDropship utvecklat en egen e-handelslösning som kan vara ett alternativ för den som inte redan startat sin webbutik och som vill testa dropshipping. AliDropship är en av världens största marknadsplatser för dropshipping. En nackdel med AliDropship är att plattformen i huvudsak förmedlar produkter från Asiatiska leverantörer. Leveranstiderna för exempelvis den svenska marknaden kan därav vara långa.
Gästbloggare: Jacob Bartoletti

Gästbloggare: Jacob Bartoletti

Följ Gästbloggare: Jacob Bartoletti på

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.