Sökmotoroptimering för e-handel

Sökmotoroptimering är många butikers största källa till försäljning. På många sätt är det inte längre en marknadskanal utan en grundförutsättning, om du vill lyckas inom e-handel behöver du arbeta för att synas bättre i sökresultaten.

De tre disciplinerna som driver mest försäljning för webbutiker, enligt Custoras stora undersökning är Sökmotoroptimering, Sökmotorannonsering och Emailmarknadsföring. Den har några år på nacken och förmodligen har några av de andra knappat in men du kan ändå se hur tydligt dessa tre sticker ut. Annonsering och email är sådant som går att lösa utan att anpassa sajten särskilt mycket men sökmotoroptimering kräver att du är förberedd. Därför ska vi lägga fokuset där.

De flesta plattformar idag OK

Förr var den stora begränsningen för den sökmotoroptimerande handlaren att plattformen var så pass dåligt byggd, ur sökmotorhänseende, att man i stort sett inte hade någon chans. Många av de svenskbyggda plattformarna var rent av usla. Idag är det inte längre så, de flesta plattformar är relativt välbyggda, oavsett om det är en hyrlösning eller open source. Det finns lösningar i Sverige idag som har problem med indexering, även om de utgör undantag, ofta handlar det om att man bytt till någon form av Javascripts-baserad framsida vilket skapar stora problem för Google idag. Angluar är ett sådant ramverk som blivit populärt och kan skapa enorma problem för butiken, fråga den plattformsleverantör om det.

Det är både positivt och negativt för dig som vill göra sökmotoroptimering. Visserligen betyder det att du inte behöver vara lika noga i valet och att du förmodligen kan komma framåt med din befintliga lösning. Å andra sidan betyder det att du tappat ett möjligt försprång, även den som inte anstränger sig kommer åtminstone att synas.

Börja med navigering och innehåll

Eftersom de flesta plattformar fungerar väl rent tekniskt finns det andra områden där du behöver fokusera. Vi ska sätta fingret på två områden där många kör fast, navigering och innehåll. Innehållet är lättast att sätta fingret på och det kommer vara grunden till ditt fortsatta arbete, därför börjar vi där.

Det är viktigt att förstå Googles bakgrund och vilja om man vill förstå innehåll i deras ögon. Sprunget ur den akademiska världen började Google med att behandla webbsidor som vetenskapliga artiklar. De förväntas följa samma ordning med huvudrubrik, ingress, underrubriker och brödtext. Huvudrubriken berättar vad hela sidan handlar om, en underrubrik vad nästföljande del tar upp. För att kunna förklara för Google att en sida handlar om Chesterfieldfåtöljer behöver du ha skrivit det i rubriken, så simpel är grunden. Ordet måste finnas på de viktiga platserna i dokumentet, dessa är, i ordning:

  1. Title (texten du ser på fliken längst upp i den webbläsare)
  2. H1 (huvudrubriken)
  3. Brödtexten (själva textmassan på sidan)
  4. Underrubriker
  5. Alt-tagg på bilder (Den text som visas för den som av någon anledning slagit av bildvisning, till exempel på grund av synskada)
  6. Meta Description (den text som visas som ofta utdrag i sökresultaten)

Förhoppningsvis finns det möjlighet att lätt ändra dessa i din administration, de flesta butiker har den möjligheten idag.

Med den enkla texthantering som passar Googles bakgrund, att skriva ordet man vill synas på, kommer man relativt långt. Om du vill komma ännu längre behöver du, som sagt, förstå vad Google egentligen vill. Aaron Axelsson och jag diskuterar i den här videon några aspekter på texter.

 

Google arbetar allt mer med att faktiskt förstå text. Istället för att lista sidor som nämner ord vill man förstå vad sidan handlar om. En av de egenskaper man tittar på då är synonymer. I Sverige är fortfarande förståelsen ganska låg men den finns där. Det betyder att du vill skriva en fyllig text. Om varje produkt.

Om konkurrensen är lite högre kommer du behöva lägga ner energi eller pengar på dina produkttexter så att de är värdefulla för den som läser dem. De behöver vara matnyttiga, fylliga, eller som Google uttrycker det “inte tunna”. Synonymer är en sådan sak som gör att Google upplever texten som fylligare, förr skulle man kanske vara mer noga med att använda just det ord man ville synas på men idag är min rekommendation att göra både det och att också använda sig av synonymer, till exempel i underrubriker. Texter är en av de stora investeringarna man behöver göra i sin e-handel för att få sökmotoroptimeringen att flyga.

En perfekt navigering

Navigeringen på en e-handel är oerhört viktig, likaså när det gäller sökmotoroptimering. Vanligt är att man vill packa in så mycket som möjligt i navigeringen men det är inte alltid bra ur SEO-hänseende. Mega-menyer som varit så populärt ett tag kan faktiskt motverka effekten av ditt arbete. Det finns nämligen en aspekt man behöver ta hänsyn till för att få sökmotoroptimeringen perfekt och det är att man har en begränsad mängd förtroende från Google.

Google letar igenom sajter genom att helt enkelt klicka på länkar och försöka hitta alla sidor. För att Google ska kunna ta sig igenom hela sajten behöver man kunna klicka sig till varje sida. Om du inte har en mycket liten sajt är det orimligt att kunna göra varje klick från startsidan däremot, du måste göra en uppdelning. Då förtroendet Google har för din sajt är begränsat blir det konstigt om du länkar till alla sidor (eller väldigt många) från samtliga sidor. Det du gör är att säga åt Google att samtliga är lika viktiga och det finns inget vettigt sätt att sortera dem. Istället behöver du dela in din sajt i vettiga kategorier, precis som du gör för dina besökare, och sedan bygga en sajt med lite djup. Djup på en sajt betyder att man inte kan ta sig direkt till alla sidor från startsidan utan man behöver gå via en hierarki.

Om du har väldigt få produkter är det här onödigt, du kan lika gärna visa alla på startsidan. Om du har många däremot behöver du dela in dem i kategorier och man får klicka sig via dem. Nästa steg är att dela in kategorierna i huvudkategorier och låta besökaren gå via dessa för att ta sig till kategorierna. Som du förstår är det först vid en viss mängd produkter det är rimligt, varken Google eller besökare gillar att klicka först på en kategori, sen på en underkategori för att komma till en sida där det bara finns en produkt.

Ordningen på kategorierna, om man bara bryr sig om vad sökmotorn gillar, bör vara mest konkurrensutsatt sökord högt upp i hierarkin, mindre konkurrensutsatta som underkategorier och slutligen på produktnivå de minst konkurrensutsatta.

  1. Startsidan: Bilar
  2. En huvudkategori: SUV
  3. En underkategori: Audi SUV
  4. Produkten: Audi Q5 - gråmetallic

Det är inte alltid det går hand i hand med vad besökaren förväntar sig att se och ofta får då sökmotoroptimeringen komma i andra rummet. Det allra bästa är att lägga så pass mycket tid på navigering att man hittar något som passar båda. Ett exempel som dykt upp ur modebranschen på senare tid är att man har huvudkategorierna Herr, Dam och Barn. Då lägger sajten mest krut på dessa och man kommer ta bra positioner på ord som Herr. Det är inte så vettigt, jackor, hade varit bättre som toppkategori ur SEO-synvinkel.

Om du dessutom har en sajt som vill synas i fler länder blir det ibland lite krångligt. Vi rekommenderar alltid våra kunder att använda Hreflang-taggar och en tydlig språknavigering även om man har en annan lösning på plats, hur man gör det kan du läsa här.

Delar av det här är lite komplext

Som du säkert märker är biten om innehållet lättare att sätta sig in i än delen om navigering. Innehåll handlar mycket om tid eller pengar för att få till, navigeringen kräver erfarenhet och kännedom om kunden. Min förhoppning är att du i och med den här artikeln fått lite mer kött på benen men det finns också en chans att gå in lite på djupet och ställa frågor.

Om Magnus Bråth

Författaren till texten heter Magnus Bråth och har grundat SEO-byrån Brath. Han har över 10 års erfarenhet inom sökmotoroptimering och har bland annat utsetts till “Bäst i branschen” och “Årets normbrytare”. Utöver det är han en av författarna till SEO-boken Guldläge på nätet - Sökmotoroptimering för alla.




Gästbloggare: Magnus Bråth

Gästbloggare: Magnus Bråth

Följ Gästbloggare: Magnus Bråth på

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer än

Bli den första som kommenterar inlägget.